Körbanan i trä börjar ta form på Karlgårdsbron
Under vecka 51 lanserades den första brodelen i trä, en 65 meter lång träkonstruktion som är en del av grunden till körbanan. Lanseringen utgör en viktig milstolpe i projektet.
Under vecka 51 lanserades den första brodelen i trä, en 65 meter lång träkonstruktion som är en del av grunden till körbanan. Lanseringen utgör en viktig milstolpe i projektet.
Nu finns ett nytt förslag till Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen 2040. Planen är ett verktyg för att hålla uppe tempot och styra Skellefteås utveckling i en hållbar riktning på lång sikt. Den skapar förutsättningar för upp till 12 000 nya bostäder i Skelleftedalen till 2040 och visar vägen mot en sammanhållen, trygg och attraktiv stad längs älven – och en stark grön omställning.
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att 25 miljoner kronor avsätts under 2026 för projektering, förberedande markförberedelser och VA-arbeten kopplade till Norrbotniabanan. Investeringen är avgörande för att kommunen ska kunna starta upp och påbörja genomföra sina åtaganden gentemot Trafikverket och Norrbotniabanan.
Idag signerar Skellefteå kommun för fjärde året en uppdaterad version av klimatkontraket och fortsätter att driva klimatomställningen tillsammans med flera andra aktörer.
Snart startar ombyggnationen av Bockholmsvägen mellan Brogatan och Forskargatan intill Campus Skellefteå. Gatan får en ny gång- och cykelbana som kommer separeras från biltrafiken med en trädallé. Projektet med ombyggnationen är en del i förverkligandet av den fördjupade översiktsplanen för Centrala stan.
För att möta behovet av att ta emot större fartyg och samtidigt ta ett steg närmare målet om en fossilfri hamn 2030 föreslår samhällsbyggnadsnämnden att Skellefteå kommun investerar i ytterligare en eldriven hamnkran till Port of Skellefteå. Ärendet skickas nu vidare till kommunstyrelsens arbetsutskott för beslut om igångsättning.
Nu finns en ny cirkulationsplats vid Torsgatan och Svedjevägen i Skellefteå för att förbättra säkerheten och trafikflödet. Idag, den 24 oktober, öppnas rondellen för trafik.
Nu lanseras en ny trafikinformationstjänst i Skellefteå kommun. Tjänsten är framtagen i samverkan med Trafikverket och syftar till att hjälpa kommunens alla invånare att se pågående vägarbeten, längre störningar och aktuella omledningsvägar. Att kunna erbjuda en sådan tjänst blir extra viktigt när de stora byggnationerna till följd av Norrbotniabanan och omdragningen av E4 ska göras.
Port of Skellefteå och Stegra har tecknat ett avtal om logistiklösning och markarrende, som innebär en kraftig ökning av godstransporter till och från Skellefteå. Avtalet är ett viktigt steg i Skellefteå kommuns satsning för att utveckla hamnen till ett logistiknav i norra Sverige.
Bygg- och miljönämnden ska få i uppdrag att ta fram en detaljplan för området kring Skellefteå resecentrum. Det föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott i dag, för slutgiltigt beslut av kommunstyrelsen. Detaljplanen ska tas fram för att Skellefteå resecentrum ska kunna byggas strax norr om Sara kulturhus.
Under sommaren och hösten kommer två av Skellefteås broar att renoveras. På Parkbron ska kantbalkar repareras och på Lejonströmsbron ska brobanan och underliggande balkar bytas. Arbetena innebär vissa avstängningar, men planeras så att minst en av broarna hålls öppen åt gången.
Under sommaren och hösten 2025 bygger Skellefteå kommun om flera gator och satsar också på nya gång- och cykelvägar för att säkra trygga skolvägar.
För att öka tillgängligheten för besökare och stärka centrumhandeln inför Skellefteå kommun nya parkeringsavgifter och en uppdaterad zonindelning på gatumark i centrum. Förändringarna träder i kraft den 10 december.
Skellefteå kommun har köpt fastigheterna vid Boströmsbäcken och ska åtgärda dagvattentrumman för att det inte ska uppstå fler översvämningar och samtidigt se till att Panterplatsen blir trevlig och välkomnande.
Skellefteå kommun fortsätter att förnya belysningen på landsbygden; under 2025 planeras det bland annat i Västomsundet och Mångbyn.
Hållplatserna i Skellefteå ska vara trafiksäkra, tillgängliga, trygga och användbara för alla. I år bygger Skellefteå kommun om flera av dem, bland annat i Boliden och Bureå. Kommunen har dessutom valt att höja ambitionsnivån genom nya riktlinjer.
På dagens kommunfullmäktige, 25 mars, togs ett slutgiltigt beslut om att Karlgårdsbron ska färdigställas.
Lokaltrafikens turer på helgerna ökar och justeringar på både lokala och regionala linjer görs efter önskemål från invånare. Se ser de nya tabellerna för lokaltrafiken och regiontrafiken ut för hösten och vintern 2025/2026.
I början på mars lämnade samhällsbyggnadsnämnden förslag till kommunfullmäktige att färdigställa Karlgårdsbron. Idag, 17 mars, gör kommunstyrelsen detsamma och med ett förslag på hur den ska finansieras.
På dagens sammanträde i samhällsbyggnadsnämnden, 10 mars, lämnades förslag till kommunfullmäktige att Karlgårdsbron ska färdigställas. Tidigare i år beslutade nämnden om vidare kompletteringar för att kunna fatta beslut om att färdigställa Karlgårdsbron. Utredningen visar tydligt att Karlgårdsbron behövs.