Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Ny kulturchef i Skellefteå

    Vi säger välkommen till vår nya kulturchef som heter Anna-Lena Lundmark. Det var ett enigt beslut från både arbetsgivare och fackliga representanter att anställa henne. Hon är 36 år och född i Skellefteå. Anna-Lena är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och tog sin MFA (Master o Fine Arts) 1996. Sedan dess har hon arbetat med kultur, främst inom konstsektorn. Hon kommer närmast från Konsthögskol

  • 10,4 statliga miljoner till äldreomsorgen

    Skellefteå kommun får 10,4 miljoner i statligt stöd för äldreomsorgsinsatser. Pengarna fördelas från den så kallade Kompetensstegen. Fördelningen av pengar från Kompetensstegen tillkännagavs av äldreomsorgsminister Ylva Johansson vid en presskonferens på Rosenbad 24 november. Vid presskonferensen deltog även Skellefteås projektledare Kristina Markström. Kompetensstegen är en nationell sat

  • Många butiker struntar i prisinformationslagen

    Konsument Skellefteå har undersökt hur det ligger till med prismärkningen i centrala Skellefteås skyltfönster. Undersökningen visar att 74,4 % hade otydlig eller ofullständig prisinformation i sin skyltning. Totalt 141 butiker besöktes och av dem var det 125 som marknadsförde sina varor genom skyltning. En fjärdedel av butikerna hade mindre än 5% av sina varor prismärkta vilket är ett mycket

  • Tidningen Skellefteå nominerad till Svenska Publishingpriset

    Tidningen Skellefteå är nominerad till svenska Publishingpriset 2005. Den 10 november avgörs vilka som får de prestigefyllda utmärkelserna Tidningen Skellefteå är kommunens samhällsmagasin som ges ut fyra gånger per år. Förutom den lokala upplagan har tidningen drygt 8 700 utflyttade läsare som själva begärt att få den hemskickad. Utmärkelsen Svenska Publishingpriset har funnits sedan 199

  • Lättlästa texter tar plats i kommunen

    Var fjärde vuxen svensk har mer eller mindre svårt att läsa. Därför inför Skellefteå kommun lättlästa texter i sina tidningar. Nästa steg blir webben. Kommunstyrelsen har slagit fast en vägledning för Skellefteå kommuns information och kommunikation. Ledorden är "nära, enkelt, öppet" och ett av målen är: Informationen är tillgänglig även för medborgare med speciella behov. Ambitionen finn