Pressmeddelande -
Många butiker struntar i prisinformationslagen
Konsument Skellefteå har undersökt hur det ligger till med prismärkningen i centrala Skellefteås skyltfönster. Undersökningen visar att 74,4 % hade otydlig eller ofullständig prisinformation i sin skyltning.
Totalt 141 butiker besöktes och av dem var det 125 som marknadsförde sina varor genom skyltning. En fjärdedel av butikerna hade mindre än 5% av sina varor prismärkta vilket är ett mycket dåligt resultat.
Skärpning av prismärkningen efterlyses
Det behövs en skärpning av prismärkningen, det tjänar både handlare och konsumenter på säger konsumentsekreterare Göran Brännström.
Produkter som marknadsförs i skyltfönster måste var prismärkta enligt prisinformationslagen och Konsumentverkets föreskrifter.
Allt som ingår i butikens sortiment och som visas i skyltfönstret ska märkas och märkningen måste vara tydlig, korrekt och i produktens omedelbara närhet.
Konsumentvägledningen har gått ut med ett informationsbrev till berörda butiker. Inom de närmaste veckorna kommer skyltningen att
följas upp i de butiker som fick underkänt resultat. Om någon butik fortfarande har ofullständig prismärkning görs en anmälan till Konsumentverket.
För ytterligare information kontakta:
Konsumentsekreterare Göran Brännström
Tel:0910-73 52 09