Pressmeddelande -
Lättlästa texter tar plats i kommunen
Var fjärde vuxen svensk har mer eller mindre svårt att läsa. Därför inför Skellefteå kommun lättlästa texter i sina tidningar. Nästa steg blir webben.
Kommunstyrelsen har slagit fast en vägledning för Skellefteå kommuns information och kommunikation. Ledorden är "nära, enkelt, öppet" och ett av målen är: Informationen är tillgänglig även för medborgare med speciella behov.
Ambitionen finns även på riksnivå. Regering och riksdag har bestämt att Sverige ska vara tillgängligt för alla 2010. Kravet på tillgänglighet gäller även samhällsinformation.
Att nå målen innebär mycket jobb. Men någonstans måste man börja, säger Pär Lindqvist, informationsstrateg på Skellefteå kommun.
Lättläst innebär att text och typografi tillsammans bildar en lättillgänglig helhet. Metoden kräver en särskild utbildning.
Värdefulla synpunkter
Efter en försöksperiod under vårterminen har kommunens informationsbyrå beslutat att permanenta sidorna med lättlästa texter i personaltidningen Ida och kommunmagasinet Skellefteå. I varje tidning finns ett uppslag med lättlästa texter. Till sin hjälp har de knutit frilansjournalisten Emil Tjärnström, kompetent i konsten att skriva lättläst.
Under försöksperioden ställde en dyslexi- och en invandrarklass på Vux upp som expertråd.
Synpunkterna från dem var avgörande för att hitta rätt nivå på texterna, berättar Emil Tjärnström.
Lättlästa texter handlar inte bara om tidningsartiklar. Nästa steg blir att införa lättlästa informationstexter på webben, men det arbetet är betydligt mer omfattande. Synliga resultat dröjer en bra bit in på 2006.
De lättlästa artiklarna i tidningarna går att utveckla ännu mer, säger personaltidningsredaktör Mona Hedlund, som har idéer om hur de lättlästa texterna kan ges större betydelse i framtiden.
Skellefteå kommun
931 85 Skellefteå
Tel 0910-73 50 00
Fax 0910-142 14
E-post stadshuset@kommun.skelleftea.se