Både kul och kulinariskt på Matfesten
I år blir det ännu högre klass på matutbudet, men programmet bjuder också på en hel del underhållning. Senaste programtillskottet är en danstrupp som framför sitt program i en 12 m hög mast!
I år blir det ännu högre klass på matutbudet, men programmet bjuder också på en hel del underhållning. Senaste programtillskottet är en danstrupp som framför sitt program i en 12 m hög mast!
Vad har en Skellefteåbo, en Londonbo och en Pekingbo gemensamt? Jo, numera når de alla Skellefteå Kraft Arena med en enkel knapptryckning.
Skellefteåborna uppskattar kommunens centrala kundtjänst. Den slutsatsen dras i en undersökning som genomfördes i maj. Undersökningen visar på korta väntetider, bra bemötande och snabba åtgärder för att få tjänsterna utförda. – Inrättandet av kundtjänsten blev ett riktigt lyft, säger Nils Renström, Ursviken, en av de kommunmedborgare som ringt kundtjänsten.
Skellefteå har inte bara två universitet på sitt campus. Nu skapas också möjligheter för fler universitet och studenter via flexibla studier i ett Lärcentrum, integrerat med campus. Men även för företag. - Vi ser stora möjligheter med detta och vi leder nog den nationella utvecklingen på det här området, säger Tore Bergström, marknadsansvarig för Campus Skellefteå.
Göran Eriksson, huvudägaren bakom Skellefteåföretaget Mobile City har utsetts till Årets Näringslivsprofil 2008. - Det skulle glädja mig om mitt företag och den historia som jag kan berätta kunde fungera som en inspiration för andra.
Många var nog skeptiska när Skellefteå kommun i april sjösatte första etappen av sin helt unika centrala kundtjänst. Men i en undersökning som forskare vid Umeå universitet gjort får kundtjänsten ett mycket högt betyg. – Det gäller på alla områden, från bemötande till väntetider, berättar Mikael Söderström, forskare i informatik vid Umeå universitet.
Äldreomsorgen, som fick ett lågt betyg vid förra årets medborgarundersökning i Skellefteå kommun, får i år betydligt mer uppskattning. I undersökningen, som gjorts av SCB, ges Skellefteå som helhet högre betyg jämfört med andra kommuner både för ”kommunen som en plats att bo och leva i” och för ”kommunens verksamheter”.
I dagarna skickar Statistiska Centralbyrån ut en enkät till 1000 invånare i Skellefteå kommun. Resultatet från denna medborgarundersökning kommer Skellefteå kommun att använda i arbetet med att förbättra sin service.