Pressmeddelande -
Utvecklad matematikundervisning i Skellefteå!
Detta har för Skellefteås del resulterat i en summa av 1,6 mnkr för åren 2011 och 2012.
- All forskning pekar på vikten av den professionelle läraren, säger Staffan Åkerlund, utvecklingsstrateg på skol- och kulturkontoret i Skellefteå. De pengar vi beviljats använder vi därför till att möjliggöra för lärare att samarbeta i högre grad i själva undervisningssituationen. Att vara flera lärare i ett klassrum för att sedan diskutera det som händer där, är inte tillräckligt vanligt i svenska klassrum. Men enligt forskningen är det en framgångsrik väg att gå mot förbättrade kunskapsresultat för våra elever, avslutar Staffan.
I Skellefteå har grupper av lärare arbetat med lesson study som ett sätt att utveckla matematikundervisningen sedan 2002. Torsdag den 9 juni avslutas årets lesson study arbete genom att lärare från 10 skolor i Skellefteå träffas för att dela sina erfarenheter av hur undervisningen har utvecklats det gångna läsåret. På förmiddagen kommer lärare från Sörböleskolan att genomföra en lektion med elever i årskurs 8. Alla 45 lärare som deltar under dagen finns då med, för att efter lektionen diskutera och dra erfarenheter av undervisningen. Intresserad press är välkommen, men kontakta utvecklingsstrateg Staffan Åkerlund på skol- och kulturkontoret i förväg.
Kontaktuppgifter Staffan Åkerlund, utvecklingsstrateg skol- och kulturkontoret i Skellefteå.
Mobil 070-268 1380 eller telefon 0910-71 27 07.