Pressmeddelande -
Skellefteå kommun först i Sverige med ny bokningstjänst
Skellefteå kommun är först i Sverige med e-tjänsten söka, boka och betala på nätet för en halltid där kunden får en kod direkt i mobilen.
– Det blir enklare för kunden och enklare för oss, ett win-win koncept helt enkelt, berättar Roger Nilsson, Fritid Skellefteå som varit med och tagit fram tjänsten.
Från första maj i år har den nya tjänsten varit igång. I dagsläget finns det 19 hallar att välja mellan.
– Det var meningen att vi skulle testa ifjol men det gick så bra att vi satte igång direkt med att producera tjänsten, säger Nilsson.
I sommar har tjänsten funnits på en idrottshall i Skellefteå.
– I vanliga fall har vi nästan inga bokningar alls på sommaren. Men i år har vi haft ett tiotal bokningar trots att vi inte har marknadsfört tjänsten, berättar Susanne Andersson som arbetar med bokningen inom Fritid Skellefteå.
Det går till så att kunden går in på Skellefteå kommuns hemsida och söker efter en ledig tid i en hall. Sedan betalar de direkt med kortet på nätet och får en nyckel i form av en kod som sedan skickas till mobilen som ett SMS och via ett mejl.
– Det innebär att vi ökar tillgängligheten och att bokningen redan är betald och klar, förklarar Roger Nilsson.
Ibland blir det luckor mitt i veckan och det var där Roger såg att det fanns ett behov av den här typen av tjänst.
– Det är enkelt att bara sitta hemma och kolla eller kanske sitter man en lördag afton och vill ha en tid. Då är det bara att gå in och boka. Föreningarna kan också se möjligheter med detta när det gäller bokning av lediga tider.
Själva tjänsten är framtagen av Skellefteå kommun i samarbete med andra aktörer.
Mer information:
Roger Nilsson, e-tjänster Fritid Skellefteå, Skellefteå kommun, 0910-71 20 18.
Susanne Andersson, bokningen Fritid Skellefteå, Skellefteå kommun, 0910-71 20 43.
Hans Pettersson, chef avd Förening och idrott, Skellefteå kommun, 0910- 71 20 30 eller 070-399 71 80.