Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Skellefteå kommun är nominerat till GötaPriset

Skellefteå kommun, med cirka 8000 anställda, tar ett helhetsgrepp för att utveckla tillgänglighet, service och dialogen med medborgarna.
Ny teknik och ett nytt arbetssätt ökar tillgängligheten på medarbetarna i Skellefteå kommun.

Arbetet har nu uppmärksammats och är tillsammans med 44 andra projekt inom offentlig sektor nominerat för att vara med och presenteras under KvalitetsMässan på Svenska Mässan i Göteborg.
Skellefteå kommuns projekt Kommunal kundtjänst sätter fart på verksamhetsutvecklingen har valts ut bland 164 insända bidrag. KvalitetsMässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

Tankarna bakom
"På kommunen blir man bara kopplad hit och dit." När djupgående telefonmätningar gjordes var resultatet att bara vartannat samtal besvarades.
Även omvänt fanns ett problem. Många tjänstemän med kvalificerade uppgifter fick tillbringa orimligt stor del av sin arbetstid med att besvara enkla frågor i telefon Vissa skapade arbetsro med hjälp av fasta telefontider, och det skapade irritation hos kunderna.

Det var mot bakgrund av denna verklighet som tankarna på en central kundtjänst föddes 2005. Tiden var mogen för en rejäl genomlysning av det kommunala maskineriet, i syfte att förbättra service, tillgänglighet och medborgardialog.

Idén med kundtjänst är enkel: Medborgarna får alltid svar när de ringer och 70 procent av ärendena blir lösta direkt av kundtjänst. Mer komplicerade frågor skickas vidare till förvaltningarna via ett ärendesystem. Förvaltningarnas tjänstemän kan arbeta ostört, och de kan själva avgöra när de ska ta itu med de mer kvalificerade ärenden som har skickats vidare från kundtjänst.
Fast tjänstemännen ska hantera frågan inom tre dagar. Det har kommunen lovat kunden.

Personligt möte en möjlighet
Kommunal kundtjänst är egentligen inget nytt. Men en kundtjänst som tar ett helhetsgrepp om samtliga förvaltningars verksamhet, och dessutom sätter ribban så högt som 70 procents ärendeavslut är nytt.
Kundtjänsten är kommunens ansikte utåt för samtliga tio förvaltningar. Ombyggda lokaler vid stadshusets entréhall gör det möjligt för ett personligt möte med en handläggare från kundtjänst.

Fakta GötaPriset
Nominerat projekt ska presenteras på KvalitetsMässan den 17-19 november på Svenska Mässan i Göteborg. KvalitetsMässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.
GötaPriset har sedan 1989 delats ut till landets bästa förnyelseprojekt i offentlig sektor. GötaPriset utses av en jury som består av stadsdirektör Åke Jacobsson, Göteborgs Stad, regiondirektör Johan Assarsson, Västra Götalandsregionen, direktör Britta Rundström, Sveriges Kommuner och Landsting, vd Jerry Karlsson, SIQ, Institutet för kvalitetsutveckling och rektor Pam Fredman, Göteborgs universitet.
Förutom äran får det vinnande projektet en prischeck på 150 000 kronor.

För mer information kontakta:
David Nyberg
Kommunchef
Kommunledningskontoret
Skellefteå kommun
0910- 73 50 50 eller 070-699 39 51
david.nyberg@skelleftea.se

 

Mona Hedlund
Pressinformatör
Informationsenheten, kommunledningskontoret
Skellefteå kommun
0910- 73 46 72 eller 073-533 86 24
mona.hedlund@skelleftea.se

 

Ämnen

Regioner

Kontakter

Agnetha Boström

Agnetha Boström

Presskontakt Pressansvarig 076-127 94 32
Emilie Sjölund

Emilie Sjölund

Presskontakt Presskommunikatör 073-020 70 64

Relaterat innehåll

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun
Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden