Pressmeddelande -
Skellefteå bäst i Sverige på att möta medborgarna
Skellefteå är den kommun som var allra bäst på att möta medborgarna. Det visar en undersökning Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, gjort i 130 av landets 290 kommuner.
Av dem som ringer till kommunen upplever 97,5 procent att de får ett gott bemötande. 91 procent av dem som mailar en fråga får svar inom två dagar.
– Det är ett riktigt bra resultat för kommunen, och det är roligt att Skellefteå kommun blir uppmärksammade, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå.
Undersökningen gjordes genom att ett externt företag kontaktade kommunerna, utgav sig för att vara medborgare och ställde frågor om verksamheten både via telefon och e-post. Företaget mätte svarstider och värderade bemötandet. Skellefteå hamnade i topp för både bemötande och svarstider. Ingen annan av de undersökta kommunerna har ett lika bra resultat.
– Det här visar att vårt tänk med ständig utveckling och ständiga förbättringar genomsyrar hela vår verksamhet allt mer. Det är också viktigt att synas i olika forum för att visa att Skellefteå är nytänkande och vill utvecklas, avslutar Kristina Sundin Jonsson stolt.
Toppbetyg i SM för telefoni och kundservice
Men det är inte bara i denna undersökning, som kommunens kundtjänst får toppbetyg. Skellefteå kommuns kundtjänst har också deltagit i SM i Telefoni och Kundservice 2010.
Under samtalet bedöms alltifrån hur snabbt de får svar till attityd, engagemang, kunskap och effektivitet. Skellefteå kommuns kundtjänst hamnade bland de sex bästa kundserviceföretagen i landet.
Intressant att notera är att kommunens kundtjänst ansvarar för cirka 650 tjänster medan andra kundtjänster svarar för ett färre antal tjänster.
– Att våra medarbetare i kundtjänst är duktiga på service och bemötande, det visste vi redan. Men att de är bland de bästa i Sverige, inom både offentlig och privat sektor, det var en glad överraskning, säger Marie Larsson, chef på medborgarservice i Skellefteå kommun.
Kommunens medborgarservice fick nyss MerIT-priset, som delas ut av Dataföreningen i Norr. 2009 blev kundtjänst nominerade till GötaPriset och kom då totalt på andra plats. Intresset från andra håll i världen är stort och många kommer på studiebesök.
Chans till nya utmärkelser
Just är kommunens medborgarservice/kundtjänst nominerade bland tretton andra semifinalister till prestigefyllda Guldlänken. Det är ett pris för den innovativa e-förvaltningsutvecklingen till nytta för medborgare och företag, och den 11 april presenteras fyra finalister.
– Vi har lagt grunden för en god kundservice och vi kommer att jobba vidare med att utveckla Skellefteå kommuns verksamhet för att möta framtidens behov, berättar Marie Larsson.
Fakta om medborgarservice och kundtjänst
Skellefteå kommun har som första kommun i landet infört en gemensam kundservice för all verksamhet i kommunen. Kundtjänsten använder IT-stöd på ett intelligent sätt för att samla på sig kunskap i syfte att förbättra och effektivisera all service från kommunen, och löser 70 procent av alla ärenden direkt.
Att medborgarservice och kundtjänst väckt stor uppmärksamhet runt om i landet vittnar drygt femtio besök av olika kommuner, men också besök från Försäkringskassan, landsting, Posten Sverige AB och olika universitet och högskolor. Dessutom har ytterligare cirka 100 kommuner informerats på olika platser runt om i Sverige.
Mer information:
Marie Larsson
Chef för medborgarservice
Skellefteå kommun
0910-73 55 20 eller 070-536 64 84
marie.larsson@skelleftea.se