Pressmeddelande -
Samarbete för lönehantering över kommungränser igång
Samverkan mellan kommunerna inom Trekom norr-samarbetet tar ännu ett steg framåt. Den gemensamma nämnd för drift av personalsystem, som är sprungen ur samarbetet och som trädde i kraft den 1 november 2009, har idag sitt första möte. Händelsen är historisk då det är första gången som Skellefteå kommun medverkar i en gemensam nämnd.
Skellefteå kommun är värdkommun för samarbetet och den gemensamma nämnden ingår i dess organisation. Samarbetet för driften av personalsystem innebär konkret att Skellefteå tillhandahåller lönesystemet och att övriga kommuner - Norsjö, Malå och Arvidsjaur* - köper in tjänsten av Skellefteå. För de mindre kommunerna är det en bra lösning för att kunna hålla nere kostnaderna för systemet.
Skellefteå kommuns personalnämnds ordförande, Harriet Classon, är även ordförande för den gemensamma nämnden.
– Målet med den gemensamma nämnden är inte bara en effektiv drift av personalsystemen utan även ett optimalt nyttjande av de resurser och den kompetens vi har. Att tillsammans effektivisera lönehanteringen för att på så vis hålla nere kostnaderna för driften är med andra ord lämpligt ur flera synvinklar, i synnerhet i dessa spartider, betonar Harriet Classon.
Under den gemensamma nämndens första möte kommer nämndsdeltagarna bland annat att gå igenom avtal och arbetsformer för nämnden samt den fortsatta sammanträdesplaneringen.
*Arvidsjaur kommun är inte med i Trekom norr utan endast i samarbetet för driften av personalsystemen.
Mer information
Harriet Classon
ordförande för den gemensamma nämnden
0910-73 51 17 eller 070-626 74 60
harriet.classon@skelleftea.se