Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Nytt grepp – Skellefteå kommun bjuder in leverantörer

Nya arbetssätt ska leda till bättre e-tjänster för medborgarna. Skellefteå kommun ser samverkan mellan leverantörer som ett sätt att ge medborgarna enklare och tydligare hantering av olika e-tjänster, oavsett leverantör och typ av tjänst.

Därför ska tjänsterna följa kommunens grafiska identitet, hanteras på samma sätt som allt annat på kommunens webbplats och kunna tillgänglighetsanpassas.

Skellefteå kommun presenterar sin syn på framtida lösningar för e-tjänster och har öppna samtal med leverantörer om e-tjänsternas användargränssnitt, funktion, säkerhet och krav på information.

E-tjänsterna ska vara en bra lösning för både kommun och medborgare. Medborgarna ska kunna använda sin e-legitimation, få ärendenummer, ha en inloggning, spara kopior och kvittens på sin egen dator och kunna avbryta och fortsätta i en e-tjänst. Kommunen ska få en direkt koppling till sina verksamhetssystem för att förenkla handläggning och korta ner handläggningstiderna. Det innebär även att medborgare kan följa sina ärenden i handläggningsprocessen.

Fler fördelar är att kommunens handläggare frigörs från rutinärenden och kan koncentrera sig på de mer krävande ärendena samt att den totala kostnaden för ärendehantering i kommunen minskar.

De leverantörer som deltar är Sirius it, Infomentor, Tieto, Libra, Argentum, EDP, Systeam, Cartesia, NovaSoftware, Flexite, Pulsen, Acando, Sogeti, Kerfi, Basefarm.

Fakta om Skellefteå kommuns e-tjänster

Idag har Skellefteå kommun följande e-tjänster; Mina ärenden, barnomsorg, bibliotek, boka tider i Eddahallen, boka lokal, bygglov, e-faktura, fiskräknare, fråga lantmätaren, föreningsregister, gymnasieskola, kontakta kundtjänst, SMS-parkering, spårstatus för skidspår, söka jobb och upphandlingar.

Kommande tjänster är bland annat automatisk hantering av olika typer av ärenden.

Länkar
www.skelleftea.se

E-delegationens pressmeddelande om nya e-tjänster som förenklar vardagen. www.edelegationen.se/sites/default/files/Pressmeddelande2010_20.pdf

Mer information:
Per Dinborn
Medborgarservice
Skellefteå kommun
0910-73 46 71 eller 0730-20 71 37
per.dinborn@skelleftea.se

Eva Karlberg
IT-avdelningen
Skellefteå kommun
0910-73 50 41 eller 070-638 50 41
eva.karlberg@skelleftea.se

Ämnen

Regioner

Presskontakt

Caroline Thorén

Caroline Thorén

Presskontakt Press-och mediestrateg 076-127 94 32

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun
Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden