Pressmeddelande -
Nattåget Norrland kommer till Skellefteå
Den första april 2022 börjar Nattåget Norrland trafikera Skellefteå.
– I väntan på Norrbotniabanan tar vi och Skellefteå kommun saken i egna händer, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.
Skellefteå är den största staden i Sverige som saknar persontrafik på järnväg. Spåren finns. Banan är elektrifierad. I dag används den enbart för godstrafik. Men till första april nästa år ska en tillfällig plattform för av- och påstigande vara på plats i stadskärnan, en kostnad som Skellefteå kommun tar.
– Det här går helt i linje med vad vi behöver för att svara upp mot behoven för kommunens expansiva näringsliv. För det här är något som vårt näringsliv behöver och har efterfrågat. Ju fler sätt det finns att ta sig till Skellefteå på desto attraktivare blir givetvis vår kommun när det gäller att bo och arbeta här, säger Skellefteås kommunalråd, Lorents Burman.
Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson understryker också vikten av tågtrafiken för invånarna i Skellefteå.
– Det här skapar ännu större möjligheter för våra invånare att resa både norrut och söderut oavsett om det handlar om jobb- eller semesterresor. Att kunna stiga både på och av i Skellefteå kommer att göra det enklare och mer attraktivt att välja tåget, något som givetvis gynnar våra invånare, säger hon.
De som åker med Nattåget Norrland till Skellefteå i dag måste byta till buss i Bastuträsk. Genom att låta ett av Vys två nattågspår passera Skellefteå kan resenärerna sova lite längre och kliva av i Skellefteå centrum.
För att skapa så attraktiva tider som möjligt har Vy Tåg valt att låta det sena norrgående och det tidiga södergående nattåget passera Skellefteå. Nattågsparet kommer också att fungera som ett dagtåg som knyter ihop Skellefteå med södra Västerbotten och Norrbottens län.
– Skellefteåborna får helt nya möjligheter att ta sig till Stockholm och även till destinationer i Norrbottens fjällvärld på ett bekvämt och tryggt sätt. De kliver på tåget 08.43 och är i Riksgränsen 18.40, säger Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz.
Det har gått snabbt från idé till verklighet, och samarbetet mellan Vy Tåg, Skellefteå kommun och Trafikverket har varit gott och fruktsamt.
– När Norrbotniabanan är på plats kommer tågresan att gå snabbare. Men vi vet att både behovet och intresset av ett nattåg till Skellefteå finns redan nu, och då fokuserar vi på det och finner en lösning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.
Preliminär tidtabell från 2022-04-01
Avgång Stockholm C 20.44:
Ankomst Umeå C 06.03, Skellefteå 08.40, Luleå 12.54, Riksgränsen 18.40 (byte i Boden)
Avgång Riksgränsen 11.22:
Avgång Luleå 17.00, Skellefteå 21.10, Umeå C 23.45, ankomst Stockholm C 08.40
Mer information:
Dag Lokrantz-Bernitz, vd Vy Tåg
dag.lokrantz@vy.se
072-238 74 87
Stefan Linder, affärschef Vy Tåg Nattåget Norrland
073-052 71 94
Lorents Burman, kommunalråd Skellefteå kommun
070-243 07 00
Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör Skellefteå kommun
070-608 89 69
Vy Tåg
Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.
Vy Tåg är dotterbolaget som agerar på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är ca 1 miljard kronor, vi har 700 anställda och fem trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg, Krösatågen och Nattåget Norrland (Stockholm – Narvik/Luleå). Dessutom har vi egen helgtrafik Karlstad-Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare.