Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Kommunen ska bli enklare

Skellefteå kommun, med cirka 8000 anställda, tar ett helhetsgrepp för att utveckla tillgänglighet, service och dialogen med medborgarna.
Ny teknik och ett nytt arbetssätt ökar tillgängligheten på medarbetarna i Skellefteå kommun.
- Vi vill göra Skellefteå kommun enklare och mer tillgängliga på det sätt som passar medborgarna bäst, säger Marie Larsson, chef för Medborgarservice, Skellefteå kommun.
Det blir enklare för medborgarna att ta del av kommunens information både på hemsidan och genom kundtjänst.
Fördelar med kundtjänst
Alla gamla direktnummer tas bort och istället kommer de som ringer till kommunen till kundtjänst, som förenklar på flera sätt:
• Alla som ringer får svar.
• Den som ringer slipper "jaga" rätt person.
• De flesta ärenden dvs 70 % blir lösta direkt, till exempel beställa tjänster eller lämna synpunkter.
• I annat fall ser kundtjänst till att rätt handläggare kontaktar den som ringer, rätt förberedd.
• Utökade öppettider, både för att ringa kundtjänst eller göra ett personligt besök i stadshuset mellan klockan 7-19, måndag till fredag.
Ny fräsch webb och lättare att hitta
På nya skelleftea.se blir det lättare att hitta rätt, och det tack vare en ny struktur på informationen, som är testad i ett nationellt kommunwebbprojekt. Testgruppen bestod av ungdomar i åldern 10-18 år, människor med olika typer av funktionshinder, vuxna samt pensionärer.
En ny funktion som förenklar för webbesökarna är kalendern. I den går det att hitta en mängd olika aktiviteter - såväl nämndsmöten som nöjesarrangemang. En annan nyhet blir en sida med vanliga frågor och svar, där finns svaren på de vanligaste frågorna till olika verksamheter inom kommunen.
Nyheter i stadshuset
Efter diverse byggstök är saker och ting på plats i stadshuset.
I entréhallen är receptionen för det personliga mötet med en kundtjänsthandläggare klar. Barnhörna, amningsrum, informations-ö och digitala skärmar är också på plats.
Alla förändringar tillsammans gör att Skellefteå kommun blir närmare, enklare och mer öppet mot medborgarna.
- Vi vill uppmuntra medborgarna till dialog och nu på nya webben ska de få rösta fram de tjänster som medborgarna vill ha där. Vår första webbaserade tjänst blir inom barnomsorgen, avslutar Marie Larsson.

För mer information kontakta:
Marie Larsson
Chef för medborgarservice
Kommunledningskontoret
Skellefteå kommun
Telefon: 0910- 73 55 20 eller 070-536 64 84
marie.larsson@skelleftea.se


Mona Hedlund
Pressinformatör
Informationsenheten
Skellefteå kommun
Telefon: 0910- 73 46 72 eller 073-533 86 24
mona.hedlund@skelleftea.se

Ämnen

Regioner

Kontakter

Agnetha Boström

Agnetha Boström

Presskontakt Pressansvarig 076-127 94 32
Emilie Sjölund

Emilie Sjölund

Presskontakt Presskommunikatör 073-020 70 64

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun
Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden