Pressmeddelande -
Kauno Tiltai får uppdraget att bygga Karlgårdsbron
Vid måndagens sammanträde i samhällsbyggnadsnämnden tilldelades Kauno Tiltai uppdraget att bygga Karlgårdsbron.
-Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med Kauno Tiltai som är en ny aktör för oss här i Skellefteå. Det är glädjande att vi har omvärldens ögon på oss och även får in anbud från företag utanför Sverige, säger projektchef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun som har deltagit i upphandlingen.
Mark- och miljödomstolen gav tillstånd till att bygga bron under hösten 2020. En dom som satte villkoren för byggprojektet, såväl vad gäller vissa konstruktionsprinciper som hur byggprocessen ska genomföras. Kauno Tiltai får nu i uppdrag att detaljprojektera och ta fram den slutgiltiga gestaltningen under våren för att sedan börja bygga hösten 2021.
Kauno Tiltai är ett av de största infrastrukturföretagen i Baltikum. Företaget är specialiserat på byggande av bland annat vägar och broar. De har byggt över 100 broar och har över 1000 anställda. Sedan 2014 har företaget etablerat sig på den svenska marknaden, Kauno Tiltai Sverige AB, som nu tilldelats uppdraget att bygga Karlgårdsbron.
Bron ska byggas i Södra Lasarettsvägens förlängning söderut och utformas för stadstrafik, med tydligt fokus på gående och cyklister samt ha en tydlig träprofil.
-Utbyggnaden av infrastrukturen fortsätter. Vi befinner oss mitt i en samhällsomvandling som går rasande fort. Vi ser en positiv befolkningsutveckling som driver på förtätningar av bostäder, nya arbetsplatser och ökad handel. Karlgårdsbron är därför nödvändig i vår växande kommun, säger kommunalråd Lorents Burman (S).
Kommunfullmäktige har sedan tidigare avsatt 300 mnkr för bron.
Nu väntar en överprövningstid av upphandlingen innan avtalet blir giltigt.
Mer fakta om bron som entreprenören har att förhålla sig till. Bron ska:
- Anläggas med träöverbyggnad och ha trämaterial där dess egenskaper är lämpliga.
- Vara utformad för bil- och kollektivtrafik, cykel och gående med fokus på det sistnämnda och med
trygga passager och hög tillgänglighet. - Vara dimensionerad för bussar i linjetrafik samt räddnings- och renhållningsfordon. Däremot kommer inte tung trafik att tillåtas generellt.
- Vara av hängverkstyp med 400 meter mellan landfästena.
Mer information
Karin Degerfeldt, projektchef Skellefteå kommun, 070 699 98 60
Lorents Burman (S), kommunalråd Skellefteå kommun, 070 243 07 00