Pressmeddelande -
Studie visar: Vanligare med särskilda undervisningsgrupper än vad som hävdas
Vicktoria Westerberg, specialpedagog på Skellefteå kommun och kommundoktorand, har gjort en studie om särskilda undervisningsgrupper i grundskolan. Den 17 december ska hon försvara sin avhandling.
”Har inkluderingen i skolan gått för långt?” Den frågan tar kommundoktoranden Vicktoria Westerberg upp i sin avhandling med titeln ”Särskiljande som möjlighet och utmaning. En studie om konstruktionen av den särskilda undervisningsgruppen”.
I studien har hon kartlagt hur kommuner runt om i Sverige organiserar särskilda undervisningsgrupper. Hon har dessutom studerat åtgärdsprogram för elever som placerats i särskild undervisningsgrupp och intervjuat lärare, specialpedagoger och rektorer. Studien visar att särskild undervisningsgrupp inom grundskolan är vanligare än vad som ofta hävdas och att nyttan med insatsen är otydlig.
Vicktoria Westerberg arbetar som specialpedagog i det pedagogiska stödteamet i Skellefteå kommun.
– I den rollen finns jag, tillsammans med mina kollegor, ute i alla våra verksamheter från förskolan till årskurs nio och möter där personal och så klart barn och elever. Det innebär att jag dagligen får omsätta mina fördjupade kunskaper inom specialpedagogik i praktisk handling.
Hon ser forskning som en viktig pusselbit i arbetet med att ge barn och elever möjlighet att lära och utvecklas i skolan.
– Jag skulle i framtiden vilja arbeta vidare med praktiknära forskning som ett sätt att utveckla skolors och förskolors arbete, säger hon.
På fredag, den 17 december, klockan 10.00, ska Vicktoria Westerberg försvara sin avhandling på Umeå Universitet, det finns möjlighet att delta digitalt via den här länken.
Hela avhandlingen finns publicerad och går ladda ner på DiVA – digitalt vetenskapligt arkiv.
För mer information, kontakta:
Vicktoria Westerberg, specialpedagog och kommundoktorand, 073 0797380