Pressmeddelande -
STEP OUT ger små företag chansen internationellt
Nu ska små företag kunna växa på den internationella marknaden betydligt lättare.
- Det är viktigt för både Norr- och Västerbotten att vända blickarna utåt, säger Britt-Inger Olofsson Tillväxt Skellefteå och Ritva Lind, Wirva, projektledare för projektet STEP OUT som syftar till att skapa nya marknader för mindre företag.
STEP OUT är ett internationaliserings- och jämställdhetsprojekt mellan Norge och Sverige som har pågått i snart ett år. Målet är att ge exportmogna företag i norra Norge och norra Sverige en skjuts ut på den internationella marknaden. Tjugo företag finns med, varav tio från Sverige och tio från Norge. I gruppen ingår sjutton kvinnor och tre män.
Ny marknad i Nya Zeeland
Två av företagen som är med kommer från Västerbotten. Ett av dem är Texsun i Skellefteå som både säljer och tillverkar solfångare, främst för uppvärmning av pooler. Och resultatet är över förväntan efter att ha besökt Barcelona, Europas största mässa inom poolbranschen som ingått i projektet.
- Det här är den viktigaste mötesplatsen, berättar Danny Watkins, försäljningschef för export på Texsun.
- Via mässan har vi fått en hel del nya kontakter med Australien och Sydafrika. Det har också lett till att vi fått kunder i Nya Zeeland som vi nyligen har levererat 112 solfångarmattor till. Det är också viktigt ur strategisk synvinkel med tanke på hur säsongen ser i Skandinavien och Europa. Det här ger oss produktionstionsflöde under hela året.
Nyanställt tre personer
Tack vare projektet har de också nyanställt tre personer, framför allt på försäljningssidan och är i dag nio anställda. På Nordenmarknaden har det också lossnat.
- Vi har skapat väldigt värdefulla kontakter i Norden. Projektledaren Ritva Lind har hjälpt oss med att komma in på den finska marknaden, vilket kan vara svårt när man inte kan språket, säger Erik Jonsson, försäljningschef i Norden.
I STEP OUT-projektet har företagen fått hjälp med att göra en nulägesanalys, marknadsplan för export och exportteknik. I projektet har även ingått ett besök på en av de större branschmässorna i Europa, för respektive företag, för att skapa nya kontakter.
- Det är viktigt att börja blicka längre bort än sin hemmamarknad. Därför tycker jag det är viktigt att just de mindre företagen ser att här finns det en framtid, säger projektledaren Ritva Lind.
- Internationalisering och export är bland dom viktigaste aktiviteterna för att skapa tillväxt i den lokala ekonomin. Tillväxt Skellefteå ska vara smörjmedel för att processa igång internationaliseringsprojekt som efterfrågas från branscher. I ett projekt är resultatet till stor del beroende av urval av deltagare och deras engagemang i detta fall företag. Här handlar det också om att få in mer kvinnor i manliga nätverk, säger Britt-Inger Olofsson, näringslivsutvecklare på Tillväxt Skelleftå, Skellefteå kommun som varit med att plocka ut företag till projektet.
För ytterligare information kontakta gärna:
Ritva Lind, projektledare STEP OUT 070-57 00 574
Danny Watkins, försäljningschef Export, Texsun 073-242 03 87
Erik Jonsson, försäljningchef Norden, Texsun 0738-26 25 28