Pressmeddelande -
Skellefteå kommuns rekryteringskampanj prisades i Magnet Awards
Skellefteå kommun vann igår brons i kategorin ”Årets film” för sitt rekryteringsarbete inom vård och omsorg. Det är den nya nationella tävlingsarenan Magnet Awards som låter svenska arbetsgivare mäta sina krafter mot varandra.
– Skellefteå kommun är en stor arbetsgivare med möjligheter för en mängd olika yrkesgrupper. Skellefteå har en positiv arbetsmarknad och konkurrerar med flera framgångsrika företag, vilket innebär att vi måste vara framsynta och stå ut från mängden när vi söker folk. Det är bra att våra verksamheter vågar ta nya grepp, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå.
Den vinnande filmen är en av tre som var en del av en kampanj i syfte att rekrytera sommarvikarier inom vård och omsorg för Skellefteå kommun.
Filmerna har producerats i nära samarbete med den dagliga verksamheten Nöjesfabriken, Anderstorpgymnasiets mediaprogram och produktionsbolaget Seize the Frame.
– Att nå och skapa intresse hos ungdomar är en jätteutmaning i dagens medialandskap. För en kommun är det inte självklart att ta nya grepp i kommunikationen. Det krävs mod att utifrån ett ganska allvarligt ämne skruva till uttrycket så att budskapet blir attraktivt för målgruppen, säger Maria Holm, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun och fortsätter:
– Det är fantastiskt att vi med förhållandevis liten budget men stor kreativitet kan hävda oss i sällskap med till exempel Microsoft och McDonalds. Det finns en stark laginsats bakom kampanjen och dess resultat, som nu än en gång sätter Skellefteå på kartan som en plats för idéer och kreativitet.
Motiveringen till priset löd: På papperet ser det ut som en omöjlig ekvation. Rekrytera unga, svårflörtade medarbetare till en lågprofilerad verksamhet med begränsad budget. I en verklighet där allt en allt mindre grupp yngre ska sporras att vårda och ge stöd till en allt större grupp äldre. Vår bronsmedaljör möter den utmaningen och når igenom bruset med en film som fått stor spridning. Vi hyllar det ovanligt vågade arbetsgivargreppet i den offentliga sektorn och viljan att sälja upplevelsen av arbetsplatsen med en attityd och äkthet som känns.
Syftet med Magnet Awards är att lyfta fram de bästa kommunikationslösningarna inom Employer Branding och rekrytering och premiera kreativitet, strategi och effekt. I juryn sitter flera tunga representanter från HR/kommunikation och Handelshögskolan. Tävlingen är initierad av Universum Global och WhyDentify.