Pressmeddelande -
Skellefteå kommun lanserar rikstäckande kampanj för att attrahera nya medarbetare
I veckan lanserar Skellefteå kommun en ny kampanj som är en viktig satsning för att bemöta det stora kompetensbehovet som finns. Kampanjen för Attraktiv arbetsgivare är ett helt nytt sätt att visa upp kommunen som arbetsgivare på och kommer synas i digitala kanaler över hela Sverige.
Skellefteå kommun befinner sig mitt i en historisk samhällsomvandling och invånarantalet ökar kraftigt för varje månad. Det gör att helt nya krav ställs på kommunen som arbetsgivare vilket i sin tur innebär utmaningar när det gäller kompetensförsörjningen. I mars månad låg den totala arbetslösheten i Skellefteå på 3,5 procent vilket är en markant skillnad från den totala arbetslösheten för hela riket som låg på 6,7 procent under samma månad. För att kunna rekrytera nya medarbetare till Skellefteå kommun krävs därmed rikstäckande satsningar.
- Skellefteå kommun jobbar med kompetensförsörjning utifrån många perspektiv, där attraktion är ett. Kampanjen behövs för att Skellefteå kommun ska synas bland framtida medarbetare både lokalt och nationellt. Detta blir ett bra komplement till andra insatser inom ramen för vår kompetensförsörjningsstrategi, säger Joakim Lundin personalchef på Skellefteå kommun.
Kampanjen för Attraktiv arbetsgivare har ett nytt visuellt uttryck där Skellefteå kommuns logotyp får större plats tillsammans med nya budskap i kombination med färgerna svart och vitt.
Kampanjen är indelad i tre delar: den första delen fokuserar på att uppmärksamma och synliggöra Skellefteå kommun som arbetsgivare och består av digitala annonser på vepor som också digitalt, rullar ut över byggnader. Den andra delen handlar om hur kommunen presenterar sig via jobbannonser och den tredje är genom ett nytt sätt att utannonsera jobb på. Förutom de tre delarna handlar kampanjen även om att bekräfta och bygga stolthet hos befintliga medarbetare.
Framtagandet av kampanjen har skett utifrån Skellefteå kommuns övergripande behov.
- Kampanjen är ett helt nytt, lite kaxigt, sätt att visa upp sig på och ett sätt för oss att stå ut från mängden. På Skellefteå kommun finns det en stark framtidstro och jobb inom 400 olika yrkeskategorier och ska vi få fler utanför kommungränsen att få upp ögonen för oss som arbetsgivare så måste vi våga vara modiga, säger Linda Wåhlberg, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun.
För mer information, kontakta:
Joakim Lundin, personalchef vid Skellefteå kommun, 070-176 00 34
Linda Wåhlberg, kommunikationsstrateg vid Skellefteå kommun, 072-243 06 32
Fakta:
Yrkesgrupper där det behövs fler medarbetare
Skellefteå kommun har ett stort behov av medarbetare inom så kallade bristyrken, det vill säga yrken där efterfrågan är större än vad det finns kvalificerad personal. Det gäller framför allt personal inom vård- och omsorg samt inom skola. Även inom många andra yrkesområden behövs personal, bland annat kockar, ingenjörer, lokalvårdare, digitaliseringsledare, fastighetstekniker, lönekonsulter, bibliotekarier och personalvetare.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Skellefteå kommun
Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.