Gå direkt till innehåll
Premiär för digitala tjänster från Skellefteå som förenklar tillvaron för Västerbottens företagare

Pressmeddelande -

Premiär för digitala tjänster från Skellefteå som förenklar tillvaron för Västerbottens företagare

Utvecklingen av offentliga e-tjänster tar nu fart i Sverige. Tillvaron för invånare och näringsliv förenklas samtidigt som kommunernas arbete effektiviseras. För Västerbottenskommunernas del är det Skellefteå kommun som kommer att förse dem med digitala tjänster. Först ut är ett antal tjänster som förenklar tillståndshanteringen för restaurangbranschen. 5 mars är det premiär.

Digitala tjänster (eller e-tjänster) utvecklas snabbt just nu – i världen, i Sverige och i Västerbotten. Med en nationellt vedertagen teknik i grunden bygger Region Västerbotten nu upp en organisation som i rask takt ska förse länets kommuner med digitala tjänster som effektiviserar deras egen administration och förenklar tillvaron för invånare och näringsliv. Skapandet av de digitala tjänsterna sker hos Skellefteå kommun.

– Bara under våren planerar Skellefteå kommun att lansera 19 tjänster. De övriga kommunerna väljer själva vilka de vill använda, förklarar Mathias Rönngren, utvecklingschef på Skellefteå kommun.

De första digitala tjänsterna har premiär 5 mars. Då handlar det om ett paket av tjänster som kallas ”Serverat”, utvecklat av Sveriges kommuner och landsting (SKL) tillsammans med kommuner, Tillväxtverket och Bolagsverket. Tjänsterna riktar sig till restaurangbranschen.

Att starta och driva restaurang kan upplevas krångligt, med många olika tillstånd att söka och hålla reda på. Syftet med Serverat-tjänsterna är att underlätta för restaurangföretagare samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras på flera olika sätt.

Den som vill göra en ansökan kan välja att hantera den med dator eller mobiltelefon i stället för att fylla i pappersblanketter. Vissa data kan då hämtas direkt från Bolagsverket och företagare kan därigenom få sina formulär delvis färdigifyllda.

I Västerbotten kommer Skellefteå, Vilhelmina och Vännäs att erbjuda ”Serverat”-tjänsterna från start.

De efterföljande digitala tjänsterna som lanseras under våren riktar sig till både privatpersoner och näringsliv.

Ämnen

Regioner

Presskontakt

Caroline Thorén

Caroline Thorén

Presskontakt Press-och mediestrateg 076-127 94 32
Emilie Sjölund

Emilie Sjölund

Presskontakt Presskommunikatör 073-020 70 64

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun
Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden