Pressmeddelande -
Oseriösa telefonförsäljare drabbar många konsumenter
Bedrägerier i samband med säljsamtal över telefon är ett stort problem, anser Konsument Skellefteå. Och ofta är det äldre eller människor som inte fullt ut behärskar det svenska språket som drabbas.
- Det behövs strängare regler för att stoppa de oseriösa säljarna. Ett krav på skriftligt godkännande skulle välkomnas av oss och säkert också den seriösa delen av branschen, säger Göran Brännström, konsumentvägledare
Den oseriösa försäljningen kan gå till så att du blir erbjuden ett gratisprov av en vara. Snart kommer det fler varor och dessutom betalningskrav. Många ger upp och betalar när de blir hotade med inkasso och kronofogde. Här är några tips:
• Om du blir uppringd – fråga från vilket företag försäljaren ringer.
• Se upp för telefonförsäljare som erbjuder gratisprover.
• Om ett företag kräver dig på pengar för varor du inte har beställt – meddela dem skriftligen att du inte tänker betala.
• Spara brev som du skickar. De kan vara bra att ha om det kommer nya krav.
• Du har alltid två veckors ångerrätt på varor du köper av telefonförsäljare.
• Lär dig dina rättigheter – ju mer du vet desto svårare är det att lura dig.
• Anslut dig till NIX-telefon om du vill spärra din telefon från försäljning.
För mer information:
kontakta konsumentvägledare Göran Brännström 0910-735209