Gå direkt till innehåll
Foto: Från första lanseringen.

Pressmeddelande -

Körbanan i trä börjar ta form på Karlgårdsbron

Under vecka 51 lanserades den första brodelen i trä, en 65 meter lång träkonstruktion som är en del av grunden till körbanan. Lanseringen utgör en viktig milstolpe i projektet.

– Det här är en viktig och glädjande milstolpe för projektet. Lanseringen av den första brodelen är avklarad och man kan se bron växa fram i stadig takt. Det är resultatet av ett starkt samarbete, säger Thérese Bäckström Zidoli, projektchef på Skellefteå kommun.

Sammanlagt är det sex sektioner som ska lanseras innan hela körbanan inklusive gång- och cykelvägen är på plats. Lanseringen av den första etappen av körbanan var en viktig milstolpe för tidplanen. Arbetet fortsätter nu med att montera nästa sektion, som kommer att ta två-tre månader innan den kan lanseras.

– Själva lanseringen är ett komplext moment som kräver precision och noggrann planering. Vi har lärt oss mycket av första etappen som vi tar med till nästa, säger Jonas Stenberg, projektchef på Skanska.

När samtliga brodelar är på plats kommer arbetet med att montera de röda träbockarna påbörjas. Då kommer det att bli tydligare hur bron kommer att se ut när den är klar. Ett av de sista momenten innan bron öppnar för trafik är att körbanan ska asfalteras. Karlgårdsbron blir 400 meter lång och beräknas stå klar mot slutet av 2027.

Fakta Karlgårdsbron och lansering av träbrodelar

Byggdelarna till körbanan är i trä. De levereras av Martinsons och tillverkas på Holmens sågverk i Bygdsiljum, som ligger drygt en timme ifrån byggplatsen.

Arbetsmoment, se bifogad illustration

1. I väderskyddet på södra sidan av älven monteras de olika delarna ihop till sektioner, som sedan skjuts ut en i taget i takt med att de färdigställs. Byggmetoden kallas för lansering.

2. Sektionerna skjuts ut med hjälp av hydraulik och placeras på temporära, upphöjda stöd. När alla brodelar är på plats sänks de ner till sina permanenta lägen.

Sedan ska de röda, utmärkande träbockarna lyftas på plats. Dessa bockar är också tillverkade av limträbalkar och väger cirka 12 ton styck.

När Karlgårdsbron står färdig kommer den att vara en länk som knyter samman stadsdelarna på södra och norra sidan av Skellefteälven. På ett effektivt och hållbart sätt skapas smidigare trafikflöden över älven. Bron dimensioneras för fordonstrafik, men högst prioritet har gång- och cykeltrafik samt kollektivtrafik.

För mer information, kontakta:

Thérese Bäckström Zidoli, projektchef på Skellefteå kommun
076-117 55 51
therese.backstrom.zidoli@skelleftea.se

Jonas Stenberg, projektchef på Skanska
jonas.stenberg@skanska.se
010- 449 19 04


Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner


Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Kontakter

  • IMG_5318.jpg
    Licens:
    Medieanvändning
    Filformat:
    .jpg
    Storlek:
    3024 x 4032, 1,56 MB
    Ladda ner
  • P2629 Kargårdsbron skyltar 2000x1000_Bild_2_A.png
    Licens:
    Medieanvändning
    Filformat:
    .png
    Storlek:
    7063 x 5463, 7,85 MB
    Ladda ner