Pressmeddelande -
Halverad leveranstid för bygglov i Skellefteå
Med helt nya grepp har Skellefteå kommun lyckats halvera leveranstiden för bygglov. Den mest radikala nyordningen är aktiviteten ”Bygglov Direkt” där kommunmedborgarna kan få bygglov för ett enklare ärende rakt över disk.
– Det var helt fantastiskt att få bygglovet direkt i handen, säger Christin Dahlgren, Vebomark, som i samband med ett öppet hus på bygg- och miljökontoret i april fick bygglov för inglasningen av en altan.
2007 låg mediantiden för leverans av bygglov i Skellefteå på 82 dagar.
– Perioden januari-april 2008 lyckades vi komma ner till 39 dagar, berättar Göran Åström, förvaltningschef vid Skellefteå kommuns bygg- och miljökontor och inflikar att mediantiden för samma period 2007 var 67 dagar.
Kommunledningen har satt som mål att 2007 års leveranstid ska halveras till 2009.
– Med all sannolikhet kommer vi att klara det redan i år, säger Göran Åström.
Bygg- och miljökontoret har under det senaste året genomlyst hela bygglovsprocessen i detalj för att effektivisera verksamheten. Genomlysningen visade bland annat att hanteringen av enklare bygglovsärenden, där det maximalt handlar om om- och tillbyggnader på 50 kvadratmeter, var ett viktigt förbättringsområde.
– När dessa ärenden, som uppgår till en tredjedel av alla bygglovsärenden, blandas samman med tyngre ärenden kan handläggningstiden bli onödigt lång, konstaterar Göran Åström.
Receptet blev att arrangera aktiviteten ”Bygglov Direkt” där Skellefteåborna under en eftermiddag kan få sina enklare bygglovsärenden behandlade. Hittills i år har två sådana aktiviteter genomförts.
– Då handlades 90 ärenden och 55 bygglov kunde levereras direkt över disk. Det här ska vi helt klart fortsätta med och utveckla vidare, berättar Göran Åström.
Kundtjänsten klarar ut många ärenden
Förutom Bygglov Direkt har många andra förändringar genomförts på bygg- och miljökontoret.
– Vi har till exempel satsat hårt på att förbättra informationen till våra kunder. Det gäller såväl på webben som i skriftligt material och muntligt
Man har också samordnat personal som arbetar med plan-, bygg- och miljöfrågor lokalmässigt.
– Numera sitter de vägg i vägg och kan slinka in till varandra för att diskutera ett ärende.
Bygg- och miljökontoret tillhörde en av de första förvaltningarna som anslöt sig till kommunens centrala kundtjänst.
– Det har fungerat fantastiskt bra. Det har visat sig att kundtjänsten första året klarat av 58 procent av alla ärenden på egen hand. Det frigör mycket tid för den konkreta handläggningen av bygglovsärenden.
Exempel på andra genomförda förändringar är att man numera scannar alla inkommande handlingar, vilket gör det möjligt att arbeta digitalt med handläggningen. Handläggarträffar över avdelningsgränserna är ett annat nytt grepp och inom förvaltningen har man jobbat mycket med kundbemötande.
Den senaste förändringen var beslutet som togs av byggnadsnämnden den 12 maj om att dela den nuvarande plan- och byggavdelningen i två delar, en planavdelning och en byggavdelning.
– Detta kommer att skapa en bättre arbetssituation för de nya chefer som ska rekryteras till dessa avdelningar. Dessutom medför det att vi ytterligare kan förbättra servicen gentemot våra kunder.
Inom förvaltningen har man många fler åtgärder på gång.
– Bland annat kommer vi att ytterligare förenkla handläggningen av enkla ärenden, avslutar Göran Åström.
Mer information: Göran Åström, förvaltningschef, bygg- och miljökontoret, Skellefteå kommun, 070-583 58 30
Pressbilder: www.newsdesk.se/pressroom/skelleftea_kommun