Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Forskare hjälper Skellefteå kommun att utveckla e-tjänster

Nu i höst startar ett unikt samarbete mellan Skellefteå kommun, företag i IT-branschen och forskare från Umeå universitet.
De ska tillsammans utveckla e-tjänster och modeller för hur företag och kommuner kan samverka.
- Det är få kommuner i Sverige som ligger så långt framme som Skellefteå, säger Mikael Söderström, från institutionen för Informatik vid Umeå universitet. Skellefteå kommun har tagit ett nytt helhetsgrepp med kundtjänst, att utveckla verksamheterna och kommunens hemsida.

Projektet får stöd med 2,8 miljoner kronor från den statliga myndigheten VINNOVA och ska pågå till början av 2011. Den totala kostnaden beräknas till 6,2 miljoner kronor. En skillnad i det här projektet är att det är individen som står i centrum och inte individen i egenskap av myndighetsanvändaren. Utan det är en 24-timmars människa som står i centrum och inte någon arbetstagare, medborgare, kund, patient och så vidare.
- Det roligt att få vara med i det här forskningsprojektet, säger Torbjörn Boman, IT-chef på Skellefteå kommun. Tack vare det här får vi i framtiden nöjdare kunder och förbättrar verksamheten, både ekonomiskt och genom bättre service.

Skellefteå kommun en av de första med fullt utbyggd kundtjänst
Strax efter årsskiftet ingår alla förvaltningar inom Skellefteå kommun i kundtjänst. Målsättningen är att 70 procent av ärendena ska lösas direkt där. Alla ärenden registreras i kundtjänst. Kommunen får på så sätt en enorm kunskap om vad medborgarna tycker och vilken typ av frågor de har.
- Sedan vi började i april 2007 har det gått väldigt bra, säger Marie Larsson, avdelningschef för Medborgarservice. Kunderna är mycket nöjda. Vi är på rätt väg, men nu vill vi utveckla verksamheterna ytterligare.
Statistik från kundtjänst ska visa vilka tjänster som efterfrågas, och i projektet ska de se om den tjänsten går att göra effektivare genom en e-tjänst

Ett nytt arbetssätt i projektet är att ett branschråd med lokala och regionala IT-företag har bildats. Företagen som är med i projektet är Sirius IT AB, Argentum AB, Tieto Enator och Acyino AB.
- De ska hitta affärer i projektet och utveckla e-tjänster som sedan ska testas i Skellefteå kommun, säger Mikael Söderström.

För mer information kontakta:
Torbjörn Boman
IT-chef, Skellefteå kommun
0910- 73 46 47, 070-568 11 01
torbjorn.boman@skelleftea.se

Marie Larsson
Avdelningschef Medborgarservice, Skellefteå Kommun
0910- 73 55 20
marie.larsson@skelleftea.se

Mikael Söderström
Umeå universitet institutionen för Informatik
090-786 68 43, 070- 239 67 50.
micke@informatik.umu.se


Mona Hedlund
Pressinformatör, informationsenheten, Skellefteå kommun
0910- 73 46 72
mona.hedlund@skelleftea.se

www.skelleftea.se

 

 

Ämnen

Kontakter

Agnetha Boström

Agnetha Boström

Presskontakt Pressansvarig 076-127 94 32
Emilie Sjölund

Emilie Sjölund

Presskontakt Presskommunikatör 073-020 70 64

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun

Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden