Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Inga stora skillnader vid kostnadsjämförelse i kommuner med konkurrensutsatt hemtjänst

Socialkontoret har, på uppdrag av socialnämnden, genomfört en kostnadsjämförelse i kommuner som har konkurrensutsatt hemtjänsten. I socialnämndens uppdrag låg också att försöka ta reda på vilken typ av kostnad som kan skilja sig mellan en privat och en offentlig utförare.

2008 var socialnämndens kostnad per brukare med hemtjänst inom äldreomsorgen lägre än riket i övrigt. 2009 hade nämndens kostnader blivit högre än rikets. Syftet har varit att undersöka om kostnadsutvecklingen inom hemtjänsten i ett antal kommuner går att härleda till att verksamheten blivit konkurrensutsatt. 

Lagen om valfrihet, LOV, innebär att den kommun som vill kan utveckla system där medborgare får välja mellan ett antal olika leverantörer av vård och omsorgstjänster. Det är upp till kommunen att välja inom vilka områden LOV ska tillämpas. Exempel på områden kan vara service och omvårdnad inom hemtjänsten.

LOV avser att öka valfriheten genom att främja en mångfald av utförare vilket ökar den enskildes valmöjligheter. Dessa system kallas kundvalsmodeller. Den enskilde får genom kundvalsmodeller möjlighet att välja den leverantör som han eller hon uppfattar tillhandahåller den bästa kvaliteten. En av grundpelarna är den enskildes rätt att byta leverantör av tjänsten om han eller hon så önskar. När kommuner har infört olika typer av kundvalsmodeller enligt lagen om valfrihet har det huvudsakliga syftet inte varit att pressa kostnaderna. Syftet har varit att förbättra hemtjänstens kvalitet. I studier och bland Sveriges kommuner finns samstämmighet kring att kundvalsmodeller ger inspiration för effektiviseringar av befintlig kommunal hemtjänst.

Studier visar att kundvalsmodeller inom hemtjänsten inte är kostnadsdrivande. Utrymmet för effektivitetsvinster vid konkurrensutsättning beror dock på hur väl den offentliga verksamheten sköts i utgångsläget. För verksamheter som inte tidigare har upphandlats i konkurrens har arbetet med att formulera förutsättningarna för upphandlingen i många fall gett insikter som har kunnat ligga till grund för en omprövning av verksamheten (servicenivå etc.) Kommuner med all verksamhet i egen regi innan kundvalsmodeller har införts tenderar också att ha fått minskade kostnader per producerad hemtjänsttimme. Kommuner som haft en hög andel hemtjänst på entreprenad tenderar däremot att ha fått ökade kostnader.

En mer traditionell metod för att lägga ut kommunal verksamhet på annan utförare är genom upphandling. Forskning visar att kostnaderna vid de första upphandlingarna av hemtjänst genom lagen om offentlig upphandling ofta lett till lägre kostnader. Då verksamheterna har upphandlats i senare omgångar har anbuden från de olika utförarna närmat sig varandra. Det visade sig under utredningens gång vara svårt att få ta del av information som bemanning, overheadkostnader, IT-kostnader, lokalkostnader, m.m. hos de privata utförarna. Tidigare studier pekar dock på att områden som plattare organisation, ökad flexibilitet bland personalgrupper, lägre bemanning, m.m. har lett till minskade kostnader, åtminstone på kort sikt. Andra områden som pekas på är att den kommunala baspersonalen har högre genomsnittslön, använder mer tid för utbildning, administration och förflyttning.

Redovisningen av uppdraget ska inte ses som ett underlag för beslut utan som ett diskussionsunderlag.

 

För mer information, kontakta

Kenneth Fahlesson(S), socialnämndens vice ordförande, 070-346 05 03
Anette Lindgren (M), ledamot socialnämnden, 070-659 10 85
Lotta Svärd, socialchef, socialkontoret, 076-133 56 50
Helena Delborn, informatör socialkontoret, 070-374 77 04

Ämnen

Regioner

Kontakter

Agnetha Boström

Agnetha Boström

Presskontakt Pressansvarig 076-127 94 32
Emilie Sjölund

Emilie Sjölund

Presskontakt Presskommunikatör 073-020 70 64

Skellefteå kommun

Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.

Skellefteå kommun
Stadshuset, Trädgårdsgatan 6
931 85 Skellefteå
Sweden